När börjar serien igen...

 
Färdigspelat för VIK:s del,ett par veckor har gått och man börjar redan känna suget efter en ny hockeysäsong. Är jag aningen konstig? Ja - antagligen. Så här långt in på säsongen har jag grovräknat och konstaterar att jag sett cirka 400 matcher hittills. Och det är låångt kvar på säsongen...
*******************
Det har varit en smått ofattbar säsong. Och givetvis är smaken och känslorna olika men jag hävdar bestämt att 18/19 är VIK:s bästa genom alla tider! Nää  säger många. Joo säger jag,lika bestämt. Sett till förutsättningarna jämfört med andra säsonger,så finns inget som slår årets säsong. Vi avslutade också med fantastiska 11 vinster på de 12 sista matcherna. Och ändå räckte det inte till! Jag hävdar lika bestämt att första hemmamötet mot Leksand är VIK:s bästa match genom alla tider! Den var så perfekt genomförd,så taktiskt och tekniskt fullbordatt mot tunga Leksand inför storpublik. Så - joo,jag står fast vid det!
*****************
Säsongens lirare? Ja det kan inte bli någon annan än Samuel Ersson. Vilken debutsäsong han haft som senior!
*****************
Och snälla - det är dags nu att sluta vara bitter över spelaförluster och anklaganden mot hjärtlösa spelare. Alla som spelar hockey på allsvensk nivå,har en strävan att nå så högt som möjligt. Åtminstone nästan alla. Det är drivfjärdern/lockelsen som får unga spelare att fortsätta satsa. När de så efter otaliga timmars träningar genom åren,fått den chansen EFTER att VIK:s organisation har "fostrat" dem - så unna dem då denna framgång. Även om kommentarer som "Jag älskar att spela för VIK och den här publiken" och "jag brinner för VIK",hela tiden publiceras. Och visst - varför skulle de inte göra det? När de då ändå får anbudet,så tänk er själva in i dera sits. En spelare i sina bästa hockeyår, som spelar i VIK och inte har drivet att nå SHL är egentligen inte värd att representera VIK! Och visst - jag blir lika ledsen och besviken varje gång vi tappar spelare till högre ligor,men jag försöker förstå.
****************
Allsvenskans bästa spelare? Njaa,inte Tony Mårtensson i Almtuna? Nej. Han har visserligen producerat i mängd - för egen del - men har han lyft sitt lag? Nej,tvärtom så har Almtuna gjort sin sämsta säsong på många år! Men Tobias Enström i MoDo? Ne - samma där. Han har producerat och spelat OK,men har han lyft sitt MoDo? Nej - tvärtom så har MoDo gjort sin sämsta säsong på många år. OK - men Mattias Ritola i Leksand? Nej - definitivt inte! Min röst på seriens bäste går till Oskarshamns finländske forward Arsi Piispanen! En lirare i ordets rätta bemärkelse! Stor karaktär- - stor som spelare,smart,teknisk och taktiskt driven. Han har både producerat OCH lyft sitt lag till höga höjder! Där har ni mitt val!
*****************
Och nu är Oskarshamn med och stökar med SHL-laget Timrå! Håll med om att det vore en praktfull käftsmäll åt hela hockeyetablissemanget om lilla IKO tar klivet upp! Jag har inta känslor för vare sig IKO eller Timrå,men tanke är sååå lockande och rolig! SÅ - go,go,go IKO!
 
*****************
Slutligen och med stor sorg och saknad i hjärtat,så måste jag berätta att jag nu släpper alla redaktionella uppdrag inom VIK. Jag har helt enkelt inte orken och drivet på grund av min familjesituation,att både göra det jag vill och önskar inom VIK,och samtidigt ha orken att stötta och pusha min älskade hustru tillbaka till livet igen. Jag har varit verksam inom VIK i 41 år och säger återigen att det 41:a året var det roligaste och finaste jag upplevt. Nu kommer jag att lägga all "överbliven" energi på den här bloggen och försöka hålla den uppdaterad kontinuerligt och göra den läsbar. Blir glad att se att "Gurk-Olle" Loklint tar hand om skrivandet och tyckandet! Perfekt person i det sammanhanget! Stort lycka till Olle - vi ses i hallen allihopa!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0