On tour

Jaha,då har vi precis "landat" igen,hemma i Västerås,efter en road-trip på tre dagar i södra Sverige. En härlig avkoppling. Vi bilade från Västerås i lördags morse - mot Helsingborg,dit vi anlände 14.30. Bokade in oss på hotellet - Marina Plaza,ett riktigt härligt ställe som jag varmt rekommenderar. Vi bor alltid där när vi är i trakterna av Helsingborg. Hotellet är beläget precis på kajkanten,vid sundet,och sedan är det bara att kliva rakt in i färjeterminalen,för att ta sig över till Danmark och Helsingör. Där man givetvis handlar på sig en massa goda viner
och en och annan öl oxå... Färjan över tar 20 minuter och - plötsligt är man på kontinenten! Märkligt,men trots att det är så nära till Danmark,så är det på något vis en helt annan värld med en helt annan livsstil. Helsingör är en underbar liten stad,men Helsingborg med hamnområdet går inte av för hackor det heller.

************************
Nåja,väl tillbaka i Sverige igen så blev det "Harry´s" och en skön middag. Efter det var vi ganska trötta,så det blev - natti natti.
****************************
Upp och - hotellfrukost! Åh vad jag älskar hotellfrukost! Och Marina Plaza har en sanslöst härlig frukost-buffé!
************************
Sedan tog vi tåget till Malmö,där vi landade i Hyllie vid Emporia Köpcentrum. Wow! Jag har sett några stycken,men det var det absolut största jag någonsin upplevt! Här snackar vi köpcentrum. Erikslund känns som en kvartersbutik i jämförelse! Så - kommer ni till Malmö: missa INTE Emporia!
*****************
Och därifrån är det bara 25 meter över till Malmö Arena,dit vi tog oss för att se "The main event": matchen mellan Malmö och VIK. Som tyvärr slutade 4-2,men - en riktigt,riktigt bra hockeymatch fick vi se. Så upplevelsen blev ändå - med beröm godkänd. Efter det var det tåget tillbaka till Helsingborg igen (cirka 40 minuter),och så en hotellnatt igen
******************
Följt av - hotellfrukost....
Och sedan avresa - hemåt via Ullared! Detta fenomen i sitt slag. Kommer dit 10.30 en måndag morgon i oktober och finner att stället är - tokfullt med människor!!! Sanslöst. Men jag tycker faktiskt det var riktigt roligt och så stötte vi plötsligt ihop med - Morgan! Vilken grej,va! Blev nästan litet "star-strucked"...
Det var sammanfattningsvis en riktigt skön och avkopplande helg. Utan dator! Det funkade ju faktiskt ändå! Vi var i alla fall hemma i bostaden igen måndag kväll 19.15,trötta men nöjda och glada. Och med massor av diverse kläder och prylar från Ullared (...och Helsingör).

3/10

Tjosan på er! Litet flödestorka några dagar,mest beroende på - faktiskt - tidsbrist! Kan låta löjligt när man betänker att jag ju är panschis,men icke desto mindre sant. Dagarna ägnas till stor del åt motion, jobb i diverse databanker (hockey förstås...) och matlagning/bakning. Jag försöker också hålla igång en face-book,twitter och två bloggar och ibland räcker jag bara inte till. Men det är kul och givande att ha "saker" i gång.
******************
Jag tror att jag nämn det tidigare,men det allra roligaste är nog ändå hockeyn. Och då menar jag hemmamatcherna. Dit jag tar mig cirka två och en halv timme före matchstart,till stor del för att bara suga in atmosfären. Mitt "jobb" på matcherna är ju att vara pressvärd. I den sysslan ingår ganska mycket. Speciellt mycket förarbete innan jag ens är på plats. Att bara uppdatera och hålla i matchprogrammets innehåll kräver ofantligt mycket mer tid än vad någon kan ana. Innan matchstart ska jag ju också sköta en hel radda med intervjuer vid sponsormiddagar och liknande. Jag snackar då med spelare,tränare,sportchefer och andra involverade i hockeylivet. Roligt men samtidigt ganska krävande. Jag försöker hela tiden komma på obekväma frågor att ställa,komma på infallsvinklingar som det vanliga massmedia inte gör. Det här gör att jag får lov att läsa in mig rejält innan intervjuerna,om "offren" och deras bakgrunder. D.v.s. det jag inte redan känner till via mitt data-chip som jag har inpluggat i hjärnan sedan typ 60 år tillbaka. Men det är - skitroligt!
****************
I går onsdag,hade jag nöjet att intervjua Gunnar Leidborg,VIK:s förre målvakt som numera tränar IF Troja. "Lejdan" minns jag som en 19-årig målvaktstalang som AIK lånade ut hösten 1974 för en enda säsong.
(I dag ser han inte riktigt lika smidig ut...)
Leidborgs målvaktskarriär var ganska imponerande,med bl.a. två SM-guld med AIK. Ganska lustigt förresten,då han 1982 hade Dan Hobér som tränare och 1984 (andra guldet) var det Per Bäckman som stod vid rodret. Båda dessa blev ju sedermera "demon-tränare" i VIK. Båda med grundmurat rykte om sig att ha extremt kort stubin. Jag frågade Leidborg om hans minnen av den nämnda duon och han svarade att: "Under Hobér fick man ju lära sig att man hade piss i huvudet och Bäckman gillade aldrig mig. Mest beroende på att jag inte var intresserad av trav...".
***************************
Det var en märklig hockeymatch vi fick se mellan VIK och Troja. Eller märklig - det var en jäkla skitmatch rent ut sagt. Mest beroende på ett slött och slappt hemmalag,som inte verkade speciellt intresserade av att spela hockey över huvud taget. Tack och lov har man Jonas Fransson i målet och Tony Romano som puckgeni. Det räcke till två poäng i går.
**************************
Efter matchen väntade jag utanför VIK:s omklädningsrum på att lotsa tränare Fagervall till presskonferensen. Jag fick vänta länge. Jag kan lova att det var "hårtorken" på för full kraft där inne. Och då vet alla hockeyintresserade vad jag menar. Alltså översatt: Det var inga snälla ord....
************************
Ibland känns det litet småmäktigt att jag kan gå runt i precis hela hallen - nästan som jag äger den! Kan morsa och hälsa på alla. Småprata och slänga iväg något vänligt ord här och där. I går hade jag glädjen att få visa Anna alla "småhemliga" korridorer och rum. Ingen ifrågasätter när jag går in både "här och där". Fett coolt alltså. Bosse+VIK+Rocklundahallen = sant!