Bästa tiden på året?

Ja för att använda rubriken: Det tycker jag! Hockeysäsongen som pågår just nu,känns som rena julafton varje dag! Jäklar vilka matcher vi har! Men - desto mer svider det att inte VIK finns med där denna gång. Jo jag vet - mycket vill ha mer. Jag känner likadant. Stolt och glad över lagets framgångar under säsongen,men vi k-u-n-d-e varit med där fortfarande...
***************************
Så det blev Leksand. Det gör inte mig gladare precis. Men bara att konstatera att man mötte ett  blekt Mora,som inte lyckades störa sina kusiner från Tegelarenan eller vad den nu heter. Har pratat med flera tränare och experter,och domen är samfälld: Mora hade många duktiga spelare,men man hade aldrig något lag! Och med 11 importer i truppen så är det svårt att få ihop en gruppdynamik. Eller som en spelare uttryckte det till mig: "En transatlant i laget funkar bra. Men blir det två eller flera,så tar de över hela omklädningsrummet"!
*************************
Men vi hälsar Mora IK välkomna till Hockey-Allsvenskan,Sveriges roligaste liga. 
**************************
Ett annat viktigt fakta är att årets upplaga av SHL och Allsvenskan varit den klart sämsta på många år. Det är också en åsikt som jag framkastat till både sportchefer,tränare och s.k. experter och fått medhåll från alla håll. Anledningen är givetvis att så många unga talanger sticker till Nord-Amerika så fort de lämnar baby-åldern. Denna säsong har drygt 100 svenskar förekommit i NHL-rinkarna! Det är nästan fem hela landslag! Tacka sjutton för att kvaliteten på de som är kvar sänks rejält.
*************************
I skrivande stund har Oskarshamn en rejäl chans att ta klivet upp i SHL. Det vore en helt underbar käftsmäll för det etablerade hockeyetablissemanget! Vilka problem som skulle skapas! Hoppas,hoppas. Att laget leds av fenomenet Per Kenttä,gör saken bara bättre. Han är en perfekt representant för det ursprungliga hockey-Sverige. Och nej - han är inte bara "en kul figur". Få om ens någon i landet,har hans gedigna hockeykunnande och garanterat INGEN har hans utstrålning. Ödmjuk,jordnära,skicklig och sanslöst rolig! 
************************
Pratade själv med Thomas Paananen om Oskarshamns framfart. Han menade att laget gör och spelar precis som Timrå gjorde i fjol vid samma läge. Dock verkar Timrå ha glömt bort vad som ledde dem och deras spel till att  sparka ur Karlskrona ur SHL. Så sammantaget: Det här kan mycket väl gå hela vägen för IKO!
***********************
Till sist såg jag på en sändning från NHL,en intervju med förra superstrjärnan Guy Lafleur. DÅ slog det mig att jag faktiskt själv gjorde en på-plats-intervju med just Guy Lafleur i Chicago 1978! Jag fick en halvtimme på tu man hand och - jodå,jag har hela intervjun kvar i min byrålåda! Det var som faan...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0