Vem minns Stickan Eek?

I dag har det blivit dags att presentera en av VIK:s mer udda tilltänkta stjärnforwards genom åren. Det kräver först en liten förklaring om svenska hockey-proffs. Och då kanske de flesta tänker på Uffe Sterner, den förste svensk att spela i NHL (fast många anser att svenskättlingen Vic Lindquist egentligen var först. Men svenska "proffs" i utlandet? Det förekom redan 1910,då Nisse Molander inledde sin karriär i tyska Berliner SC. Han stannade där i hela 17 år och följdes av Erik Burman och "Lulle" Johansson. 1951 hade "Lulles" son - som givetvis kallade "Lill-Lulle" och senare blev spelande tränare för VIK,gjort stor succé i väst-tyska Preussen Krefeld. Vilket i sin tur innebar att klubbar ute i Europa fick upp ögonen för svenska spelare. Däribland Stig "Stikkan" Eek. 
"Stikkan" hade gjort A-lagsdebut för Hornstulls IF i Stockholmsserien,blott 14 år gammal,och visat upp stor talang.Efter fyra säsongern i de lägre serierna i Stockholm,hamnade han i storklubben Hammarby 1949,drog vidare till allsvenskt spel i IFK Norrköping och därefter AIK. Innan representanter för Preussen Krefeld hörde av sig. 
"Jag högg direkt" berättade "Stikkan" - många år senare.. "Jag var 19 år och ville uppleva äventyr, så jag tackade ja". Men proffslivet var ju aningen annorlunda där och då. "Jag fick ingen lön" påpekade "Stikkan". "Det var fri mat,fri bostad och litet fickpengar då och då. När det gått bra för mig och laget,kunde klubbens president komma upp på rummet och dryga ut fickpengarna en aning. Det här var en kul upplevelse och det gick ganska bra för mig.  Publiken gillade mig tack vare min spelstil - snabb och teknisk - och jag tvides bra".
Men det blev bara en säsong. "Jag måste tänka på framtiden och utbildning,så det blev biljett hem till Stockholm och spel i Allsvenskan för Atlas Diesel i en säsong".
1954 flyttade "Stikkan" till Västerås och försökte slå sig in i VIK:s A-lag. Det gick - så där. Den spelstil som Stig Eek representerade,passade inte alls in i svensk topphockey. Eller rent ut sagt - han kunde inte ta en plats i laget. Det blev bara fem träningsmatcher (med två gjorda mål),och resten av karriären tillbringades i div3-klubbar som Norrahamar, Vallentuna, Norrby och Reymersholm - där han avslutade sin karriär som s.k. spelande tränare 1961. 
Man kan nog vara säker när man konstaterar att "Stikkan" Eek var vårt sista "proffs", som spelade för enbart mat och husrum som ersättning....
 
Stig"Stikkan"Eek
1932/01/23
Allsvensk hockey för Hammarby IF, AIK, IFK Norrköping och Atlas Diesels IF.
Utlandskarriär för Preussen Krefeld och HC Davos.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0