Fria tankar

Nu när lagen är inne på säsongens fjärde vecka,så börjar tankarna och spekulationerna flöda fritt. Från alla håll. Alla tror givetvis på just "sitt" lag och åsikterna är givetvis fria. VIK har hittills avverkat en match,men fr.o.m. fredag kliver man in i ett riktigt intensivt matchprogram,med fem matcher på åtta dagar. Där torde åtminstone en hel del av funderingar och tankar komma att rätas ut. 
Huruvida laget är fågel eller fisk,går naturligtvis inte att utläsa ännu. Jag är ju som de flesta vet,en obotlig optimist och den enda gången jag varit tveksam var nog inför förra säsongen och det kommande äventyret i Hockey-ettan. I år fortsätter min optimism,men då jag är en usel tippare (endast bra på att tippa publiksiffran!) så väljer jag att avstå. Återkommer efter nästa veckas spel med en mer djupgående analys...
En sak är jag dock toksäker på: i Alexander Younan har VIK gjort årets fynd! Han kommer att bära det här laget...
En titt i övriga lags plus- respektive minus på spelarsidan,visar att omsättningen varit stor. Ser också att kvaliteten på spelare från Hockey-Ettan har uppmärksammats. Hela 25 spelare från Hockey-Ettan har fått nya kontrakt med allsvenska klubbar. Så  man märker tydligt att lagen högre upp har fått ögonen på spelarna i lägre divisioner. Givetvis till stor del härrörande ekonomi och spelartillgång. 
Spinner vidare på samma tema och ser att 37 spelare går från Allsvenskan till SHL! Sammanfattningen blir då att Hockey-Ettan och Allsvenskan är formliga talangfabriker och att spelare från lägre serier,har alla möjligheter att avancera hierarkiskt förutsatt att deras utvecklinskurvor går uppåt.
En stor snackis i hockey-Sverige har annars varit den "odödlige" Conny Strömberg. Som nu,inför 43-årsdagen,tar ny sats i karriären. Oavsett vilken serie det blir så är karl´n ett fenomen i sig! Vi får se om det blir i Arboga eller någon annanstans,men han kommer att dra ögonen till sig och skapa rubriker - tro inget annat.
Och så måste jag bara skicka en gigantisk hyllning till en av VIK:s bästa OCH mest populära spelare någonsin - Mishat Fahrutdinov,som i dag - 22/8 - fyller 60 år! En fantastisk spelare och en lika fantastisk människa. Det blev åtta säsonger i VIK, med 83 mål och 135 assists plus insatser på isen som fick publiken att stöna av glädje. Jag fick förmånen att bli nära vän med Mishat och hans familj och har mängder med oförglömliga minnen från den tiden. Glömmer aldrig 2-2-matchen mot Leksand 1994,då VIK låg under med 0-2 med 25 sekunder kvar av matchen. Där Mishat räddade poäng med två gjorda mål på nio sekunder!
Nu laddar vi för Proofdoor Cup kommande helg. Köping HC på fredag kl.20.00, Arboga på lördag 13.00 och Surahammar på söndag 12.00.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0