Hockey-tankar

Så kom då första förlusten denna säsong för VIK avseende seriespelet. Inte alls förvånad att det kom i en bortamatch mot Skövde, ett lag som spelar en snabb och fyndig hockey och som är väldigt hemmastarka. Plus att laget var toktaggat efter storförlusten mot värsta rivalen Mariestad bara några dagar tidigare. Och det är fortfarande med förundran man upplever hur andra lag lyfter just i möten med VIK. Efter slutsignalen i Billingehov var det nästan som om hemmalaget hade gått upp i SHL! Det var mer eller mindre eufori bland både spelare och ledare. Och OK - den glädjen missunnar jag inte dem, konstaterar bara fakta. 
**************
Precis som vid ett samtal efteråt med Thomas Paananen, som också påpekar den "detaljen". -När man scoutar de här lagen och ser dem i andra matcher och sedan jämför med hur de agerar mot oss - så är det inte samma lag!
**************
Nåja, en förlust är ingen katastrof. Det finns i dagens hockey inget lag som klarar att gå igenom en serie med enbart vinster i bagaget. Däremot blir det intressant att följa hur VIK hanterar den här förlusten.
**************
Pratade litet med Fredrik Hetta, som var grymt besviken efter matchen. -Jag låg vaken hela natten och spelade matchen i mitt huvud, gång på gång. Taskigt att vi inte klarade att fortsätta våran svit med sex segrar, men nu är det som det är och ingenting att älta. Bara att glömma och gå vidare. Och nej - det vara inte jag som sköt i stolpen med fyra sekunder kvar av matchen....
**************
-Det kan ha varit jag, menade Johan Skiöld. -Det var en riktigt rörig situation med många spelare inblandade. Surt att förlora, men sviter spricker alltid till slut. Sedan är det ju också så att vinner man åtta i rad, så vill man att det ska bli nio. Vinner man 10 raka så kräver man - både vi sjäva och fansen - 11...
************
Själv känner jag att VIK skapar chanser i parti och minut. Men det blir litet för "blött" i själva avsluten. Man spelar litet för mycket "fancy", med elegant passningsspel men när man kommer till avslutet så känns det alldeles för duttigt. Dessutom saknar jag offerviljan att gå in i smeten framför motståndarnas mål och ta en smäll för att kunna få till ett mål. Dock kan man likaväl vända på det resonemanget och i stället peka på att man ändå skapar massor. Personligen blir jag mer orolig när ingenting skapas offensivt. I nuläget är jag helt övertygad om att islossningen kommer - när som helst.
************
Det förtjänar återigen att påpekas att VIK i oktober månad 2017, INTE är ett allsvenskt lag. Det här verkar vara något som man glömmer bort när man tar del av "folkets" åsikter. -Svagt att tappa poäng mot Arboga, alternativt med "hur kunde man torska i Skövde". Lagbygget VIK är inte alls färdigt - långt därifrån och det ska det kanske inte vara heller vid denna tid på året. Kom ihåg att "vi" spelar i Hockey-Ettan!
**************
Helena Ambjörns betydelse som fysansvarig kan inte nog premieras. Hittills har inget lag besegrat  VIK i tredje perioderna. Här är man starkast. Och när vi för en vecka sedan mötte Borlänge och fick veta att även de kört med 3D-träning under sommaren, så väcktes nyfikenheten om skillnaden mellan lagen. Det var även här tydligt att VIK var klart starkast i matchens slutskede. En annan sak som ska lyftas genom Ambjörns träning är att inga spelare -  i stort sett - har varit skadedrabbade. Under mina år i VIK har jag sällan eller aldrig upplevt ett så "skadefritt" VIK-lag så långt in på säsongen.
****************
Och till sist - genom Andreas Borgmans spel i NHL, så har det trillat in en del dollar redan tll VIK. Det berättade Mats Broqvist vid ett sponsormöte på torsdagen. -En delbetalning har vi fått - ytterlligare en kommer en bit in på 2018. Pengar som vi inte har budgeterat!
*************************
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0