Riktigt fyndigt!

Eftersom lilla frun jobbar och jag,som panschis,går hemma och drar benen efter mig,så blir det ju mest jag som sköter hushållets inköp. Handlar oftast på MAXI Erikslund,där jag tycker det är trevligt att spana runt bland bl.a. böcker,filmer och musikutbud. I kombination med matinköpen. Nåja. Det här gör även att jag noga läser igenom MAXI:s annonsutbud - givetvis,som sniken pensionär - och hittar en del guldkorn då och då. Men i dag,i torsdagens pappersupplaga av VLT,blev annonsläsning riktigt rolig! Jag hittade givetvis såväl MAXI Erikslund som MAXI Hälla  bland annonsörerna och i utbudet hittade jag nedanstående. Läs noga och jämför:
Erikslund till vänster och Hälla till höger. Uppenbarligen finns en analfabet på MAXI Hälla,eller??? 
*******************
Mera lustigheter: ingen har väl missat de tragiska händelserna i afrikanska Kongo,med terroristattacken på ett varuhus? Inget lustigt alls måste jag först som sist påpeka. Men - mitt i eländet så började min hjärna snurra (ibland går den igång på de mest märkliga saker). En svensk familj mitt i alltihop,med pappan Svante Yngrot i spetsen. Yngrot? Märkligt efternamn tänkte jag. Givetvis ett taget namn. Men - direkt slog det mig att "Yngrot" blir ju om man vänder det bak och fram "Torgny"? Kan det funnnit någon tanke där? Absolut. Jag kollade och fick direkt fram att den här Svante Yngrot faktiskt heter just - Torgny,som andranamn! Fan,vad bra jag är!
*******************
Apropå Afrika så hittade jag ett gammalt (70-talet?) uttalande av Ulf Adelsohn,då riksdagsledamot. Det här var mitt i apartheid-diskussionerna och många föreslog att man skulle bojkotta alla sydafrikanska produkter här i Sverige. "Men" påpekade Adelsohn,"om vi gör det så blir ju de stackars negrerna arbetslösa"? Undras hur det uttalandet skulle tas emot i dag...
*******************
Hockeyn är ju stekhet den här tiden. Jag är ju som bekant hockeynostalgiker och i mitt arbete för SIHR (Society for International Hockey Research) letade jag nyss fram namnet: "Hans Adrian Öberg". Ringer det någon klocka hos någon? Antar att om det ringer så lär det inte vara hos de yngre - kanske de äldre? Om jag i stället säger "Stöveln" Öberg? Just ja - nu ljusnade det! "Stöveln" är ett legendariskt namn i den svenska hockeyhistorien. Han spelade för Gävle GIK och var med och tog ett SM-guld 1957. Han spelade också i Tre Kronor vid 182 tillfällen och sköt 137 mål. Tog VM-guld 1953 och 1957. Men det enastående unika med "Stöveln" Öberg torde vara hans enorma maratonsvit. Han debuterade i allsvenskan 1947 för GGIK och spelade i laget fram till 1964. Det blev 241 matcher och 265 gjorda mål. Märkvärdigt? Lyssna nu noga: Under åren 1947 - 1964 missade han bara en (1) enda match för sitt GGIK! Och det var seriens absolut sista match 1964 - i dåvarande Kvalserien. Laget GGIK hade ödet i egna händer. En vinst och man var kvar i högsta serien - förlust och man skulle åka ur. Matchen var av s.k. given karaktär. Ingenting kunde hindra GGIK från att vinna. Absolut ingenting. Så - "Stöveln",som också var en alldeles lysande bandyspelare (SM-guld 1959 med Skutskär,efter 2-1 i finalen mot VSK - jag vet,jag var där!),valde att hjälpa Skutskär rädda kontraktet i stället. Och vad händer? Skutskär förlorar ändå sin bandymatch och - GGIK torskar i sin hockeymatch och åker ur högsta serien. För att aldrig mer komma tillbaka! "Stöveln" Öberg blev så bitter att han slutade med all idrott! Men alltså - fatta: han missade en enda match på 17 år och det var en match som han inte hade behövt missa. Vilket jävla öde...
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0