Litet om hockey...

Jag pratade med VIK:s sportchef Niklas Johansson i måndags. Han berättade och beskrev hur ytterst nära det var att VIK:s fem nyförvärv från USA och Canada,INTE hade blivit spelklara i fredagspremiären i Timrå. -Jag fick själv avstå från att följa med laget upp till Timrå,berättade Niklas. -Jag satt i telefon med Migrationsverket hela fredagen och det började kännas hopplöst framåt eftermiddagen. Fick tag på en dam som hjälpte oss på sin övertid att få papperen registrerade och klara! Annars hade hela gänget rest med förgäves och vi hade inte ens haft fullt lag. Jag ringde faktiskt runt i Sundsvall och försökte få låna en reservmålvakt till matchen om inte Luca Boltshauser (som är schweizare och inte heller såg ut att bli klar i tid) hade kunnat vara med. -Och då skickade vi ändå in alla handlingar i början av augusti,tllägger Niklas med en suck.
*****************
Är ni hockeyintresserade och läser VLT:s pappersupplaga? Då är det inte helt enkelt att komma fram till HUR matchen egentligen varit - spelmässigt. Från VLT verkar man nu satsa i stort sett allt på webben när det gäller läsning och info om matchen. Så har man inte själv sett matchen spelas, så finns egentligen ingenting berättat om hur den gestaltat sig. Ni som är intresserade kan dock i fortsättningen gå in på www.vik.se. och läsa min blogg där. Jag tänker försöka göra litet utförligare analyser och berätta mer i detalj om matcherna där. Åtminstone de jag ser själv. Övriga tänker jag dock via mina källor försöka skriva litet extra om. Säger detta eftersom jag själv alltid letar referat av matchen och då gärna vill jämföra mina egna tankar med "experternas".
***************
Apropå VIK:s nyförvärv och speciellt då killen med det häftiga namnet: Luca Caputi! Gå in på you.tube och leta reda på hans speciella låt! Den ende spelare på svensk elitnivå - vad jag vet - som har en egen låt,åtminston en 
som är så jäkla häftig! Den spelas högt i VIK:s omklädningsrum...
****************
Har jag berättat om mitt intresse för Nord-amerikans 1800-talshistoria? Hänger nog med sedan barndomstiden,då man matades med cowboys och indianer. Alltså - hur många av dagens ungdomar har ens hört talas om Davey Crockett, Wild-Bill Hickok, Wyatt Earp, Jesse James, Buffalo Bill Cody o.s.v. Förmodligen försumligt få. Det här var namn som man matades med i barndomsåren,tillsammans med Pippi Långstrump och Snövit. Men för mig fastnade hela den här western-grejen rejält. Den sitter kvar i dag. Men nu har jag besämt mig för att läsa in mig på den mer faktamässiga delen av det här seklet. Så jag har nyligen avslutat böcker om Slaget vid Alamo, "And not to yield - Wild-Bill Hickok", Geronimo,"General Custer and the battle at Little Big Horn", "Bury my heart at Wounded Knee" och ett par till.
Wild Bill Hickok - skjuten i ryggen när han spelade poker. 
*******************
Det här är så intressant att jag blir helt uppslukad när jag sätter igång läsningen. Vi snackar om min barndoms hjältar där Davey Crockett var nummer ett. Han dödades vid Alamo 6 mars 1836,då mexikanarna stormade anläggningen efter 11 dagars belägring. Det var 4.000 soldater mot 180 civila, En fantastisk skildring om hjältemod och det var nog här som viljan att stå upp för sitt land verkligen väcktes. Efter massakern reste sig hela Amerika som en man och kastade ut mexarna ur landet!
Slaget vid Alamo.
******************************
Till sist något helt annat. VIK:s tränare Jocke Fagervall har ju sitt "riktiga" hem i Umeå. Men jag förstår att han hest vill vara någon annan stans. Det här är två typiska ume-bor, kanske t.o.m. Björklövens tränarduo? Eller kommunfullmäktiges ordförande med fru? Kanske landshövdingen? Jag vet inte,men jag får litet "Sista Färden"-varningar här...
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0