Höstdagjämning

...och vad är nu det för konstigt? Jo,höstdagjämning inträffar när solskivans centrum passerr gränsen mellan norra och södra himmelssfären! Glasklart va? Äh,glöm det - det står i almanackan "Höstdagjämningen",så OK.
**************
Konstaterar i alla fall att det är söndag och det regnar. Vi drabbas nu av - hösten.
***************
Lördagen var grymt vacker och kanske,kanske den allra sista kvardröjande sensommardagen. En liten tripp ner till stadens centrum,visade att nästan alla uteserveringar var fyllda med människor som gjorde allt för att ta till vara den här underbara dagen. Bra jobbat,folk
************
För egen del gick jag bara runt och njöt av eftersmaken från fredagens hockeymatch mellan VIK och Djurgår´n. Riktigt roligt. Jag har ju nu en del uppgifter i samband med matcherna. Får sköta om fem-sex intervjuer innan matchstart,intervjuer med spelare,ledare,tränare,sportchefer och speciellt inbjudna "hot-shots". Roligt!
***********
Intressant i fredags då jag intervjuade bl.a. Curt Lundmark,f.d. spelare och tränare i VIK och f.d. förbundskapten för Tre Kronor,med bl.a. OS- och VM-guld på meritlistan. Stort! Men jag blev ganska fundersam vid snacket med Curt. Som bl.a. ansåg att VIK:s satsning på nord-amerikaner var helt felaktigt. "Man borde satsa mer på egna juniorer i stället och släppa fram dem i rampljuset" tyckte Curt. "En spelare som Micke Frycklund som var lysande i fjol,får ju sitta på bänken nu"!!! Hmm - sanningen där är väl att Mickes spel hittills i höst inte sett riktigt lika bra ut som i fjol - och spela på gamla meriter? Nää,Curt - det håller inte. På min motfråga ang. juniorer,där jag påpekade att VIK fostrar fram unga spelare,som direkt sticker till SHL och t.o.m. NHL,när inte VIK går upp,så blev svaret det aningen märkliga att: "Men VIK kanske inte ska satsa för att gå upp? Det kostar pengar,pengar som VIK inte har och jag tycker inte att intresset i stan är tillräckligt stort för det. Bättre att vara ett topplag i Hockeyallsvenskan". ???
************
Lek med tanken att VIK går ut officiellt med den målsättningen. Det skulle vara lika med sportsligt självmord! Hur många sponsorer och hur många fans skulle ställa sig bakom den "satsningen"? Hur många hungriga spelare OCH tränare skulle välja VIK i det läget? Jag har stor respekt för Curt Lundmark och hans otvivelaktiga kunnande och expertis,men den här tanken/åsikten står jag definitivt inte bakom. Beträffande att släppa fram egna juniorer,så är ju dagens VIK en förebild. Föreningen formligen spottar fram blivande storspelare och elitspelare. Namn som Mikael Backlund,Patrik Berglund,Dennis Rasmussen,William Karlsson,Erik Ersberg,Daniel Grillfors - ja listan kan bli hur lång som helst. I dagsläge väljer man också att släppa in ännu en av talangerna i Hampus Larsson,som fick sitt verkliga genombrott i matchen mot Djurgården. På försäsongen har bl.a. Linus Svedlund,Oscar Pettersson och Flavio Schmutz fått chansen. Linus och Oscar satsar man vidare på,men alla inom klubben - även spelarna i fråga - anser det bäst att de får spela en säsong som seniorer i div.1-klubbar. Dit VIK har lånat ut dem. Så - jag tycker att VIK:s ungdomssatsning både kvantitativt och kvalitativt med all tydlighet visar att man visst släpper fram ungdomar ur egna led. Transatlanterna är "the icing on the cake",som man säger i Nord-Amerika.
*************
Och jag säger: Äntligen! Äntligen går klubben ut och fastslår med skärpa att "Vi satsar på att gå upp i år"! SÅ - ska det låta! Visa attityd och var uppkäftig. Man behöver inte alltid vara så jäkla typisk svensk och försiktigt påpeka att: "vi gör så gott vi kan"...
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0