Mera om min musik

Jag har ju tidigare berört min musiksmak. Och även påpekat att det egentligen inte finns någon "dålig" musik. Det är bara din och min smak som varierar. Det som jag gillar kanske du tycker är smörja och vice versa. Men jag väljer att undvika att lyssna till musik som jag inte gillar. På det viset så hör jag bara - bra musik. Det var ju i början av 60-talet - som jag tidigare berättat - som musik för ungdom dök upp. Och i samband med det,så kom Radio Nord. Radio Nord var en piratradiostation,baserat på en båt i Östersjön,utanför svenska gränsen. Där kunde man på så sätt kringgå svenska radiolagarna och spela musik som vi ungdomar med gapande munnar lyssnade till, Sedan vi rattat in rätt frekvens på våra transistorradioapparater. Så småningom skapades en lag som gjorde Radio Nord olagligt och man tvingades sluta sända. Men nu hade Sveriges Radio insett vad som var på gång och man började skapa speciella pop-program på radio. Och även på TV. Man började med "Veckans topplista",10 i topp,Kvällstoppen och så vidare. Själv lyckades jag inhandla en begagnad bandspelare av märket Tandberg,en rullbandspelare. På den kunde man på varje band,trycka ihop fyra olika spår och jag spelade in VARENDA låt jag hörde på radion. Det fick rum cirka 700 på varje rullband och jag hade till slut 7-8 band fullpackade med musik. Som jag lyssnade till gång på gång på gång. Jag skrev av texterna och satt och sjöng med. Än i dag så behöver jag bara hör ett par takter - om ens det - av någon gammal 60-tals-hit,så kommer jag ihåg hela texten!
****************
Och nää - jag har inte mycket till övers för dagens pop-musik,eller vad man nu kallar ljuden som frambringas i radion mellan alla reklaminslag. Det är förmodligen ett ålderstecken. Jag minns hur förskräckt mamma blev när jag visade henne en bild av Rolling Stones 1964! "Fruktansvärd musik" suckade mamma. Och jag bara ruskade på huvudet åt "den gamla generationen". I dag  är jag i samma sits som mamma vara då...
***************
Men nu har juni anlänt! Det är sommar upptäcker jag med en aning vemod faktiskt. Kolla naturen! Näktergalen har slutat drilla; maskrosorna har blommat över liksom häggen. Göken har tystnat och lärkan har börjat varva ned. Tecknen är tydliga - visst är sommaren här,men...
***************
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0