Ibland går det fort

Livet kan ändras på bara någon sekund. Det fick jag en påminnelse om häromdagen,då "vi" - eller rättare sagt hustrun - blev ofrivilligt offer i en olycka. På bara en bråkdels sekund så hände det. Cykelturen från Erikslund har ju alltid varit "felfri" och enkel. Nu i en nedförsbacka möttes vi av en elektrisk rullstol - som framfördes på "fel" sida - plus två gräsklippare,den där större modellen som bl.a. kommunen använder. Och gräsklipparna kom givetvis på den "rätta",högra sidan. Mitt emellan blev det ett litet mellanrum. Jag cyklade först och då var mellanrummet tillräckligt stort. När Ingrid kom fram,så vinglade den ena gräsklipparen till och föraren tappade kontrollen och rammade hustruns cykel. Det blev en luftfärd som slutade men en smäll i asfalten. Rena turen att det "bara" blev e rejält blåslagen Ingrid,några blodiga skrapsår och en trasig cykel. Efter ett besök på Vårdcentralen,konstaterades också att inget allvarligt hänt. Chockskadad förstås och rejält omtumlad,men - herregud,det kunde ha slutat mycket värre. Nu - blir det cykelhjälm och aldrig mer några nedlåtande blickar på dom som är intelligenta nog att använda sådana....
*********************
I dag inleds City-festivalen här i Västerås. Där har man bytt ut den tidigare inledande sambafestivalen mot en - Pride-festival! Jaha. Om det kan man tycka - mycket. Jag är väldigt kluven måste jag erkänna. Jag tillhör ju den generation som har - haft - gamla åsikter om det här "fenomenet",eller vad man nu väljer att kalla det. Jag har med ålderns rätt insett att jag inte har rätt att döma andra människor för deras tankar eller läggningar. Det är OK för min del. Men - jag förstår inte att det plötsligt ska vara både tillåtet och "coolt" att i ett slags parad/tåg kunna visa upp större delen av sin anatomi och få det att bedömas som helt OK. Medan man å andra sidan får böta för att man kissar i ett buskage,utan publik. Och att dessutom diverse politiker försöker roffa åt sig "poäng" genom att gå med i de här paraderna gör det hela ännu mera tvivelaktigt i mina ögon. Nää,jag väljer att stå utanför det här nöjet och överlämnar det åt andra.
********************
Däremot tänker jag bege mig ner i city på någon av kvällarna. Kika runt litet,äta något gott och ta någon öl och bara drifta runt i folkhavet. Jag tycker att det är odelat positivt att det händer saker i stan. Speciellt på sommaren,när man VILL befinna sig utomhus,sitta på någon trevlig uteservering och njuta av folklivet. Nästa helg väntar Power Meet och även det evenemanget gillar jag skarpt. Heja sommaren! Heja alla aktiviteter! Heja alla ni som orkar arrangera,som gör dagarna litet mer "rock and roll" för oss vanliga människor. Tack så hemskt mycket för att ni finns och måtte solen alltid skina på era arrangemang! Tack för att ni orkar!
*******************
 
Sedan utser jag den argentinske fotbollsspelaren Diego Maradona till århundradets pajas. Jag ser då och då diverse omröstningar om "världens bäste" o.s.v. Att Maradona får nämnas i samma andetag som Pelé anser jag är ett hån. Maradona är en knarkande och fuskande clown,som inte ens är värd att bedöma enligt samma kriterier som Pelè. Har man en gång sett Pelé spela fotboll,så förstår man att fotboll ibland kan vara rena konsten! Maradona kunde spela fotboll,men hans fuskande och knarkande livsstil skickar honom i mina ögon till evig fördömelse...
********************
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0