Håll hoppet vid liv

I dag är det stora Studentdagen! Då det formligen strömmar ut unga,förhoppningsfulla killar och tjejer ur sina resp. gymnasieskolor. För att avsluta en fas i livet och för att kliva ut i Verkliga Världen. Det är alltid med melankoli och en del tårar i ögonen som jag ser och upplever den här dagen. Dom är ju så unga och så förhoppningsfulla och entusiastiska. Jag vägrar - och jag hoppas dom också gör det - att ens tänka på morgondagen en sån här dag. Just i dag är det bara att skita i arbetslöshet och bostadsbrist och krig i Syrien och självmordsbombare i Irak,Iran och Långt-bort-i-stan. Varför nämner jag då det här över huvud taget? Jo,för att det är - Verkliga Världen. Den värld som vi som är vuxna och övervuxna hjälpt till att skapa för våra ungdomar. "Här har ni ert arv - varsågoda". Jo,tjenare. Vi vuxna har gjort ett jävla dåligt jobb. Bara att konstatera.
*******************
Men snälla ungdomar - glöm aldrig att hoppas! Sluta aldrig någonsin att tro på framtiden. Det är ju faktiskt som den gamle dansken Storm-Pedersen en gång så väl uttryckte sig: "Det enda vi vet om framtiden är att den kommer". Och oroa er inte för framtiden och för hur det ska gå. På nå´t vis så fixar det sig. 
*******************
Och man behöver inte veta vad man vill bli eller vad man ska göra när man är 19 och går ut gymnasiet. Massor av  kända människor världen runt,har lämnat sina studier med samma tankar. Själv är jag 68 och det är väl egentligen först nu som jag har fått klart för mig vad jag ville bli. Man behöver inte veta det när man är 19 - 20. Låt det bero och låt de besluten växa fram av sig själv. Livet är ingen spikrak motorväg mot fjärran gyllene mål. Men det är bra ändå. 
*****************
Det här blev ju melankoliskt och halvsnyftigt,jag vet. Men trots det så är jag i grunden en obotlig optimist. Det känns bara litet rörande med alla unga,glada och förhoppningsfulla människor som formligen studsar av livsglädje. Jag unnar alla just den här speciella dagen. Dagen som innebär ett avslut men samtidigt en början! Tjolahopp på er allihop! Men kom alltid ihåg: Sluta aldrig hoppas!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0