Blue moon

...och då syftar jag inte på Blue Moon Bar. Jag har alltid varit litet förbryllad av det här magiska runt fullmånen och allt vad det för med sig. Sant är ju att fullmånen påverkar i princip allt på jorden. Djur,människor och inte minst vatten. Tidvattnet lär ju påverkas av fullmånen. Nää,jag vet inte. Jag har själv läst böcker och avhandlingar om det här mystiska och mytomspunna med fullmånen. Ni vet - varulvar och hela den prylen. För några år sedan nämnde jag för en kvinnlig jobbarkompis att jag med jämna mellanrum hade problem med nattsömnen. -Har du kollat om det är i samband med fullmåne? frågade hon. Jag skrattade bort det hela,men började fundera. Nästa gång det här inträffade så kollade jag. Mycket riktigt. Det var fullmåne! Sedan dess har jag med jämna mellanrum stämt av i almanackan gentemot mina sömnbesvär och mot fullmånen. Visst stämmer det. Helt och hållet. Jag blir dessutom drabbad av andra små fenomen i samband med fullmånens uppkomst. Jag tappar saker;gör mig illa på olika sätt och - tjaa,mår helt enkelt inte som andra dagar. Allt stämmer. Allt det här händer vid fullmåne. Nu kollar jag inte ens i almanackan INNAN. De morgnar jag vaknar upp och konstaterar att jag sovit extremt oroligt,så brukar jag kolla i efterhand. Visst - det var fullmåne. Riktigt vad det här beror på har jag ingen aning om och jag är inte kvalificerad att ha en teori heller. Jag vågar knappt. Men det är litet magiskt och aningen skrämmande. Har sedan dess pratat med många människor,som upplever samma märkliga fenomen. Jag vill bara poängtera att NEJ- jag har inga varulvstendenser. Springer inte ut och ylar mot månen och så. Men håll med om att man kan börja grubbla för mindre...
***************
För ett par år sedan fick jag äran av att medverka i P4 Västmanland. Jag fick bl.a. frågan om vad jag tyckte var de tre bästa sakerna med Västmanland. Mitt svar blev utan att tänka eller tveka: Ängsö,Mälaren och Rocklundahallen. Utan inbördes ordning men med lika stor betydelse i mitt liv. Återigen med tanke på det magiska,så inger Mälaren och öppet vatten en smått magisk känsla. En känsla av frihet,rymd och öppenhet. Det är ett underbart sätt att tillbringa en sommarkväll,det att sätta sig vid Mälarens strand och bara njuta. Passa på nu på sommaren - gör det och jag lovar att det blir en skön upplevelse. Ängsö då? Ja,det är i mina ögon ett av de vackraste ställena i landet. Det är så underbart att tillbringa en kväll eller några timmar ute på det sagolikt vackra Ängsö. Både höst,vinter,vår och sommar. Ett andningshål - en oas för sinnet. Till sist: Rocklundahallen,eller ABB Arena Nord som den så vanvördigt har döpts till på senare år. Ska återkomma till den speciella platsen senare...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0