Hur blev det VIK?

Har jag berättat om hur jag hamnade i VIK:s organisation? Jag tror det,men jag gillar att tjata så jag tar det en gång till. Året var 1977,på våren,och VIK var rejält på dekis. Ett tag var faran stor för en nedflyttning till div.1. Spelet "sög" kraftigt;allting var bara ruiner och spelmässigt funkade ingenting. Som trogen VIK-aren var jag smått desperat och började skriva insändare i VLT. Där jag kritiserade - kraftigt - och kom med förslag på förändringar och förbättringar. Som jag alltid har gjort så skrev jag under varje inlägg med mitt namn,men dåvarande sportchefen på VLT,Ingemar Helgoson,tyckte det hela skulle bli litet mera dramatiskt,så - utan min vetskap - ändrade han underskriften på alla inläggen till "B.W.". Till saken hör att VIK just då hade en back som hette Bo Wahlberg,kallad "Valpen". Han fick massor med skit! Från lagkompisar givetvis,men även från andra. Alla utgick från att det var den "B.W." som skrivit inläggen! 
 
Så småningom uppdagades dock sanningen och jag fick ett telefonsamtal från Börje Andersson i VIK:s styrelse. Dom ville träffa mig! Jag blev skiträdd och min första tanke var "nu blir jag portad från Rocklunda". Men hur det nu var så samlade jag ihop mina prylar,mitt material,min statistik och allt och tog mig på darrande ben till VIK:s kansli på Apalby. Där Börje A mötte upp och berättade att man inom VIK:s styrelse imponerats av mina tankar och förslag och att man nu ville knyta mig till klubben i en mera riktig och konstruktiv form! Jag blev överlycklig,men samtidigt betänksam. Vad hade jag att tillföra egentligen? Tydligen ansåg man att det var en del,för man framhärdade bestämt att jag var en man för dom. 
***************
Några dagar senare var det dags för nästa möte. Nu skulle jag presenteras för spelarna - i omklädningsrummet. Och nu var jag RIKTIGT nervös! Hur skulle dom uppfatta den här gnällspiken? Den första jag träffade var lagkaptenen Leif Andersson (en av mina stora favoriter både före och efter mötet...). Leffe mötte mig med ett brett leende och ett "Så du är Bosse? Välkommen i klubben. Kul att ha med folk som KAN hockey!". Gissa om jag blev glad och lättad. 
Det här var truppen under mitt debutår:
Bo"Valpen"Wahlberg i röd träningsoverall till höger,f.ö. en supertrevlig kille (må han vila i frid).
*********************
Bara ett år senare valdes jag in i styrelsen och sedan har det rullat på. Jag har varit värvningsansvarig,talangscout,presschef,sekreterare - ja,you name it; jag har nog gjort det mesta! Nu skriver vi 2013 och jag går in på mitt 36:e år som aktiv i föreningen! Och ja - det är minst lika roligt i dag som det var då!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0