Eftersommar

Den senaste tiden har inneburit en smått sanslöst vacker sensommar,med sol och klarblå himmel hela dagarna. Men litet kyligare nätter,som en liten försmak av vad som komma skall. I dag har vi augusti 24 och exakt fyra futtiga månader kvar till - Julafton!
***************
Jag bara måste - även här - lyfta fram en notis från lördagens VLT. "En man i 65-årsåldern (förresten - hur kan man vara i just 65-årsåldern? Antingen är man 65 eller oxå 66 eller 64?) har polisanmält att han blivit av med sina löständer. Tänderna försvann någon gång i juli (!!) sedan mannen ätit frukost. Polisen har ännu inget spår efter de försvunna tänderna"! Hmmm - ibland är vardagen mycket roligare än fantasin...Tänderna försvann alltså "någon gång i juli?
****************
I dag har Bartolomeus namnsdag. Då kommer jag osökt att tänka på "Bartolomei-natten",den 24/8 1572. Då inräffade en stor massaker på protestanter i Paris,i samband med bröllopet mellan Henrik av Navarra och Margareta av Valois. Med början natten till den 24:e och fram till den 29:e augusti,lär cirka 3000 ha mist sina liv bara i Paris och totalt räknar man med cirka 10.000. Vattnet i floden Seine lär ha varit rött av blod...
******************
Mindre än tre veckor kvar till seriepremiären i hockey! Lääängtar!
******************
Just nu alldeles förbannat förkyld och jag har nästan glömt hur det kändes att få sova en hel natt? Hostar så det razzlar i hela kroppen. Jag har klarat mig i ett par år nu,men så var det klippt. Jag är paniskt rädd för att bli förkyld och börja hosta,eftersom just min hosta brukar kunna hålla i sig i veckor. Ingenting hjälper. Tror att det är någon kvarleva av den astma jag hade i väldigt unga år. Enligt pappa så skickades jag t.o.m. upp till Åres sjuksanatorium för behandling. Astman försvann med åren,men hostan är en "liten" kvarleva. Traditionell hostmedicin från Apoteket är - enligt läkare - totalt kass. Honungsvatten hjälper precis lika mycket. Eller litet. "Prova whisky",fick jag som råd av någon. "Går hostan över då?". "Nää,men det är fan så mycket roligare att vara förkyld i alla fall"...
*****************
Och "Super-Tommy" Körberg har tydligen fått så dålig ekonomi,att han nu måste medverka i reklamfilmer i TV för " Bahuhaus". Jojo - det går utför även för fint folk.
****************
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0