Vad är egentligen bra musik?

Den frågan kan man ju ställa sig så här dagen efter finalen i ESC. Svaret är ganska enkelt: bra musik är den som just DU tycker om. Och bara DU. Det här är ju en fråga om smak och tycke och i den genren kan man aldrig tävla. För - vem kan vinna en sådan tävling? Nää,bra musik är DIIN musik. Att sedan andra tycker att just DIN musik suger fett,och att just deras musik är bättre - det ska man ta! Eftersom hockeymatchen i går kväll hann med att färdigspelas,så hamnade vi naturligtvis i direktsändningen av ESC. Musiken där då? Njaa,efter min smak så fanns det fem låtar som var OK. Resten gäspade jag bort. Därmed inte sagt att den musik som jag gäspade bort var dålig. Där får Du tycka vad Du vill. Men - herregud: Cezar från Rumänien? Hur kunde han få fler poäng än Robin? Jag skrattade så jag grät åt rumänen som påminde en hel del om greve Dracula. Annars blev jag mest imponerad av: Petra Mede! Hon var så proffsig så man satt och gapade! Och jag som aldrig gillat tjejen. Bara att lyfta på kepsen och bocka. Petra dominerade. Hon ägde tillställningen på ett charmigt,roligt och belevat sätt. Petra var bäst!
*****************
Musik för mig? Eftersom jag är en produkt,präglad av 60-talet,då jag växte upp "på riktigt",så är jag hopplöst förankrad och förälskad i 60-talsmusiken. För er som är från samma tidsålder som jag,så vet ni naturligtvis att före 60-talet fanns egentligen bara Evert Taube och Harry Brandelius. När vi klev in i 60-talet så öppnades portarna till världen! Radion började spela "populär-musik",som förkortades till bara "pop-musik". Till en början dränktes man av grupper från mestadels England,som spelade gitarrpop. The Shadows var fenomenala. The Ventures likaså. De följdes av svenska Violents och - the Spotnicks! Den senare gruppen såg jag för första gången i Västerås Folkets Park 1962,och ända sedan jag upplevde hur Ove Johansson,Björn Thelin,Bob Lander och Bosse Winberg framförde "Amapola",så var jag fast! Sedan den dagen har jag nästan dyrkat gruppen. Jag har 25 CD:n med killarna i min samling. Ett par av dem personligt signerade till mig! Jag hade ju lyckan att få träffa dem och prata litet "back-stage" vid ett tillfälle. Som jag aldrig glömmer. 
****************
Men musik för mig? Min "all-time topp-3" består av suveräna "House of the rising sun" med the Animals; "Amapola" av the Spotnicks och inte minst: "Sunday-morning comin´ down" med Johnny Cash. Laddda ner dem och njut!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0