Läs mera!

Det sägs litet allmänt att man läser färre och färre böcker. Tragiskt tycker jag. Djupt tragiskt. Det verkar som om ungdomarna i dag inte "har tid" att läsa böcker. Vad gör man i stället? Spelar diverse TV-spel och kollar på film. Det här är en allvarlig situation,som egentligen inte borde få uppstå. Vi måste lära och peppa våra unga att läsa mer böcker. Varje bok du läser ger dig någonting tillbaka. Det kvittar egentligen vilken sorts bokläsare du är,eller vilken kategori av böcker/författare du läser. Du lär dig ALLTID något genom att läsa - böcker. Du lär dig att utrycka dig; du lär dig nya ord; du informeras om mängder av saker; kort sagt: du berikar ditt liv så ofantligt mycket. Och - så är det - beroende på vilken typ av böcker du läser - ofantligt roligt att läsa böcker. Själv känner jag mit smått paniksslagen om jag inte har minst tre olästa böcker bredvid mig på nattduksbordet. Det ger mig en slags social säkerhet som gör mig lugn.
 
******************
Kan knappt tänka mig att gå och sova utan att ha läst åtminstone en halvtimme i någon bok. 
*******************
Har tre favoritförfattare: Dean Koontz,Stephen King och David Baldacci. Fruktansvärt spännande och ibland så grymt otäcka att jag knappt kan sova! Och vad ger det mig att läsa den typen av böcker? Faktiskt - vet inte! Jag har bara ett behov av den här skräckspänningen. När jag läste "Vad natten döljer" av Dean Koontz,så konstaterade jag att det var den i särklass mest otäcka bok jag någonsin läst. Den var - obehagligt spännande och jag ville knappt fortsätta läsa. Men kunde givetvis inte låta bli. En slags pervers njutning på något vis...
 
***************
Dean Koontz är nummer ett. Man har gett ut 50 böcker på svenska - jag har alla. Plus att jag har cirka dussinet av hans böcker på engelska,alltså inte utgivna på svenska. Det här har gjort att jag tvingat mig själv att börja läsa böcker på engelska,vilket således ger mig ytterligare en dimension utbildningsmässigt. Jag finner nu - till min stolthet - att jag obehindrat läser böcker på engelska! 
***************
Så - lääääs böcker! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0